Læringsaktiviteter
Små fif til forberedelse og
gennemførelse af e-læringsforløb
@ventures, juni 2002
Dette tema omhandler forberedelse og gennemførelse af
e-læringsforløb samt indholder nogle forslag til virtuelle læringsaktiviteter.
Forberedelse
Inden du går i gang med et nyt e-læringsforløb kan det være en hjælp
at overveje følgende punkter og bruge disse som basis for din forløbsplanlægning.
- Hvad skal de lærende på dit hold lære? Lav evt. en målanalyse.
- Hvilket læringsforløb er der tale om - lær selv i åbne læringscentre,
lær selv med lærer eller lær med lærer.
- Hvem er de lærende? F.eks. deres sociale og uddannelsesmæssige
baggrund, deres sprog, deres normer og værdier. Lav evt. en målgruppeanalyse
- Hvem er du selv? Hvordan vil du blive opfattet? F.eks. din alder, dit
sprog, din tilgang til det faglige stof. Prøv at overveje hvilke
oplysninger deltagerne skal have af dig, for at de kan danne sig et
billede af dig uden at se dig.
- Hvor mange er de lærende? 2 eller 100?
- Hvor langt er dit forløb? - hvordan sikre du en jævn fordeling af
arbejdsbyrden?
- Hvad skal bestemme niveauet? Den mindste fællesnævner, den bløde
midte eller toppen? Vil du vejlede generelt til holdet eller individuelt
efter behov?
- Skal der foretages en niveauinddeling eller åbnes op for
undervisningsdifferentiering i situationen?
- Hvilke hjælpemidler har du til rådighed? Holdrum, opslagstavle,
grupperum, bibliotek, internet og evt. materiale du selv har udarbejdet.
- Hvordan vil du udvælge supplements materiale? Se evt. hvad andre ha
anvendt. Husk at det du vælger skal være repræsentativt og væsentligt
for deltagerne. Mængden af stof skal svare til den faglige tyngde.
- Tag i videst mulig omfang udgangspunkt i noget de lærende kender fra
deres egen verden. Det kan betyde at du skal arbejde med flere eksempler.
- Hvilke arbejdsformer vil være velegnet til læringen? Læreroplæg,
andre oplæg, eksperimenter, gruppearbejde, rollespil, projektarbejde,
oprettelse af små virksomheder etc. Se også afsnittet om læringsaktiviteter.
- Organisér evt. stoffet ved hjælp af en række konkrete problemer de lærende
skal løse. Eller tag udgangspunkt i problemer formuleret af de lærende
selv. Det skaber øget motivation og engagement.
- Du skal have noget på hjertet. Du skal mene at det er væsentligt. Sørg
for at deltagerne ikke får for meget materiale. Det gør udvælgelsen
uoverskuelig.
Sammenfat hovedpointer. Mindre kan være mere, og mere kan være mindre.
Gør stoffet simpelt.
[til toppen]
Læringssituationen - in
action
Dig selv
- Vær dig selv.
- Acceptér at du er nervøs. Forvent at de har forventninger til dig som
lærer. De viser dig respekt og giver dig myndighed. De accepterer at du
fejler, og de ved, at du kun er et menneske.
- Lad være med at anstrenge dig med ikke at spille rollen som lærer, for
i de lærendes optik er du læreren.
- Acceptér at de lærende kan have forskellige og modsat rettede
forventninger til dig og dit kursus. Det er nødvendigvis ikke din skyld
at kurset blev en fiasko. Du lærer af fiaskoer. Hvad gik galt? Var det
kursusbeskrivelsen der sendte forkerte signaler?
- Acceptér at du ikke kan gøre alle tilfredse altid.
- Acceptér at det ikke altid kan gå lige godt, og det måske ikke altid
er din skyld.
- Acceptér at de lærende er forskellige. Bliv ikke irriteret på den
langsomme eller den hurtige.
- Vær tolerant.
- Acceptér dine begrænsninger. Det at lære andre noget er ikke let.
Slet ikke, hvis de ikke selv tager et ansvar for deres egen læring.
- Vær myndig og sæt dig i respekt, hvis det er nødvendigt.
- Alt må ikke flyde. Det er dig som er læreren. Du skal organisere læringssituationen.
- Intet kommer af sig selv. Du skal være faglig kompetent og forberedt.
Du skal have selvtillid, som du bl.a. får igennem din faglighed og din
forberedelse.
[til toppen]
Læringssituationer
- Acceptér at der er forskellige læringsstile. "Planners" (rører
ikke ved tastaturet før de har fået fortalt, hvad der vil ske) og "Bricoleurs"
(kaster sig over tastaturet som børn. De forsøger sig frem).
- Acceptér at der er mange veje der fører til Rom. Man kan normalt løse
et problem på mange.
- Gør det muligt at differentiere læringen. Opgaver til forskellige
niveauer. Ingen må kede sig.
- Gør det klart, at specifikke funktioner hurtigt ændres. Det handler
mere om at lære at lære. At skabe nysgerrighed og motivation til at de lærende
selvstændigt begynder at beskæftige sig med faget.
- Vurdér nøje om det er værd selv at udvikle et supplerende materiale
som måske meget hurtigt forældes.
- Måske er det en god ide at lave materialet i form af hjemmesider på
nettet. Her kan du løbende foretage justeringer. Men det kræver et stort
arbejde. Gammelt materiale er dårlig reklame.
- Brug et sprog de lærende forstår og pas på jargonen, mange fremmed
ord og engelske ord.
- Husk at anspore de lærende til at hjælpe hinanden. Måske er det en
god ide at arbejde to og to i grupperum. Læring er en socialproces.
- Skab et virtuelt fællesskab mellem de lærende.
[til toppen]
Kilde: Peter Gorm Larsen, 2000, Konsulent, Danmarks Biblioteksskole, http://www2.db.dk/pgl http://www.policy.dk/fif.htm
[til toppen]